woensdag 5 augustus 2009

Rusland en de Oekraïne, Historische Foto's, Historische Mashups

Het is weer een tijdje geleden dat ik over Rusland heb geblogd en da's toch een beetje zonde want zoals, een van de leukste sites over 't land die ik ken English, Russia in het verleden altijd al zei in de colofon:

...just because something cool happens daily on 1/6 of the Earth surface...
de site bevat vooral foto's meestal voorzien van summier commentaar en qua thematiek handelend over grofweg drie thema's.

  • Krankzinnigheden in het Rusland van vandaag de dag
  • Zomaar een registratie van ... Moskou, Siberie, de Krim etcetera
  • Sovjethistorie

Uiteraard is de site voorzien van een tagcloud die een wat bredere thematiek schetst dan mijn driedeling doet vermoeden







Enig nadeel van de site is dat de credits voor de afbeeldingen niet altijd even goed (zichtbaar)vermeld zijn en dat vind ik vandaag de dag met allerlei Creative Commons, No Known Rights en andere auteursrechtelijke constructies niet meer kunnen.

In het verleden stuitte ik bijvoorbeeld al op prachtige mashups van Oud over Nieuw foto's van Sint Petersburg, Leningrad destijds door Sergei Larenkov:




















Afgelopen vrijdag zat er een fraaie fotoreportage in m'n RSS-feed van de site. Charokov (de Oekraïne) in kleur tijdens de Nazi-bezetting.






















Prachtig en beklemmend omdat je weet dat de Nazi's zich als beesten hebben gedragen in de toenmalige Sovjet-Unie. Vervreemdend omdat op de een of andere wijze de Tweede Wereldoorlog in mijn hoofd zich afspeeld in Zwart-Wit en niet in kleur met een Sepia zweem.

Geen opmerkingen: