dinsdag 19 oktober 2010

Webcare

Help

De afgelopen dagen probeert Oxxio o.a. op Den Haag Centraal vrij prominent en aanwezig zijn (of is het haar?) energie te slijten. Persoonlijk ben ik van dergelijke colportage niet enorm gediend. Ik word zelf altijd wat moe van de enorme omwegen voordat men to the point komt. Na enkele woorden wil je al zeggen: Géén Interesse! Maar ja, je hebt van huis uit toch wel een beetje fatsoen in je donder meegekregen dus knik je in dergelijke gevallen braaf en beleefd mee om je er vervolgens vlotjes doch netjes van af te maken.

Aangezien ik (bijna) dagelijks op en neer pendel van de Hoftoren naar het Prins Willem-Alexanderhof... Bevind zich ergens in de hal ter hoogte van Spoor 6/7 en de Free Record Shop de Colportage Risico Zone.


Grotere kaart weergeven

De afgelopen dagen wist ik veilig de zone te doorkruisen met een mengeling van naar de grond staren en op een ongedefinieerd punt 50, 100 meter in de verte van het Station focussen.

Ik snap overigens niet waarom men staat te colporteren op een verkeersknooppunt. Niet dé plek waar je in mijn beleving even rustig van energieleverancier gaat wisselen. Ik ben vast niet de enige die een station vooral gebruikt om van punt A naar B te komen.

Enfin, vandaag was mijn geluk ten einde, hoewel... Toen ik omstreeks het middaguur de oversteek waagde van Hoftoren naar Moederschip ontwaarde ik ter hoogte van de Free Record Shop vanuit mijn ooghoeken de blik van een dame gehuld in Oxxio jas.... "Damn, gespot!"
Héé, ja jij!
Wierp zij mij toe. "Pardon?" Wat een manier van aanspreken. En na een geroutineerde, wat laffe "Geen tijd.., druk" twitterde ik m'n gefronste wenkbrauwen van mij af.



Al vrij vlot reageerde Oxxio met een wedervraag. Netjes hoor! Snel en (soort van) adequaat reageren. Hoewel ik de codering op het einde van het bericht ^FD niet gelijk kon duiden. Toen ik op het account van @OxxioService belandde werd duidelijk waar dat op sloeg. Ik had van doen met Fabiënne. Wat dat betreft maken ze ook handig gebruik van het medium als geheel. Niet alleen wordt er sec gebruik gemaakt van de 140 tekens, ook de achtergrondafbeelding speelt hierin een rol. Hierin staan verwijzingen naar andere sites van Oxxio maar nog belangrijker krijgt de 't corporate account een wat persoonlijkere touch in relatie met die 'mysterieuze' codering. Als medewerkers Oxxio Service zijn daar namelijk ^FD, ^MT en ^LB.



Collega @Petra1010 wees mij erop dat ook bij @bieb070 op een dergelijke wijze de Twittercrew aan de slag is. Tof! Goed voorbeeld doet volgen zou ik zeggen.
Published with Blogger-droid v1.6.5

8 opmerkingen:

Ingmario zei

Hoe iets vervelends tot iets goeds kan leiden...
Nou ben ik wel nog benieuwd: heb je ook een DM gestuurd of ging dat niet omdat Fabienne jou niet volgde?

Tim de Haan zei

Dat was idd het suffe dat ging niet omdat ze mij niet volgen.

Desalniettemin heb ik ze bedankt voor de webcare (en daar nog even op gewezen).

Yvette Hoitink zei

Wat nou DM? Gewoon publiek aan de schandpaal nagelen! Just kidding :-)

Maar inderdaad een mooi voorbeeld van webcare, leuk dat je daar even een blogpost over schrijft. Dat met die initialen vind ik een goed idee voor @NArchief en misschien ook voor Flickr.

Tim de Haan zei

Hahaha,

Ik kreeg er inderdaad bijna gewetensbezwaren bij (heb 't dan ook niet gedaan).

Ik had idd ook onze accounts voor ogen. Ik kan mij nog herinneren dat enige tijd geleden (volgens mij @CHIDO) aangaf niet door 'ons' corporate-account gevolgd te willen worden ivm onduidelijkheid wie wie is. Dat maak je dan iig een stuk transparanter.

Arjan zei

Interessante blog! En heel herkenbaar; ik heb de Oxxio-jassen ook professioneel weten te ontwijken :-)

Oh ja, ik zou zeggen dat Oxxio vrouwelijk is, als energiemaatschappij (v) zijnde ...

Christian zei

Ik vind het eigenlijk maar een vreemde vraag die ze stellen... Weet niet precies waarom, maar ik krijg er een naar gevoel bij. En hoe is je privacy in deze eigenlijk gewaarborgd? Gekke vorm van webcare hoor.

De laatste tijd merk ik dat ik wat kritischer ben als het om webcare gaat. Alsof iedere keer dat je via de online sociale media wordt aangesproken ook in de verste verten maar iets met webcare te maken heeft. Ik weet het niet...

Tim de Haan zei

Ik ben het met je eens dat de wedervraag die ze stelden wat ongelukkig was, een soort digitaal klikken. daar ben ik zelf ook niet zo geproteerd van.

Maar wellicht dat ik nog iets meer van 't glas is halfvol ben. An sich vind ik het goed dat ze dit doen en zie ik het gestuntel daaromheen ook een beetje als kinderziekten.

En dan de privacy... Tsja, dat blijft een lastige. Je zou eigenlijk een soort digitale Nee/Nee sticker moeten hebben, of een soort register à lá bel mij niet zeg maar webcare mij niet. Maar ja, hoe dat weer te realiseren?

Vooralsnog ben ik er nog wel tevreden over die webcare ontwikkelingen. Een onderwerp voor een blog van jou om je punt eens wat verder toe te lichten?

Christian zei

@Tim: In dit geval bedoelde ik met privacy, de privacy van de klikspaan. Met andere woorden: wat zou er verder met jouw DM gebeuren? Wie verzekert jou van je anonimiteit? Of krijg je straks een kwaaie straatventer van Oxxio over de vloer, die door jouw DM bij de directeur op het matje heeft moeten komen? ;-)

Daarom vind ik dit gevalletje 'webcare' op het randje zitten van wat webcare is. Ik zie de 'care' niet echt (je vindt zelf de actie op zich goed, maar houdt er ook een raar gevoel aan over - wie is er nu mee geholpen?), ik zie meer een bedrijf dat gewone mensen probeert in te zetten bij het controleren van het eigen personeel, als je het heel zwart wilt zien.

Ik drijf het weer te ver door misschien.... maar da's meer om scherper te krijgen wanneer we het over webcare hebben. Niet iedere keer dat een bedrijf op een uiting via de sociale media reageert, hebben we te maken met webcare.