Heb ik wel eens verteld dat ik helemaal wild ben van Oostblok mobielen, liefst voor 1985 toen je als stootarbeider nog ongestoord kon zuipen op je werkplek.
Het was vrij simpel, je kocht als heilstaat de blauwdrukken van dé auto van het jaar (1967) in het vrije Westen, modificeert 'm enigszins met het oog op barre winters, mangaten in stoffige wegen en ander ongerief en exporteert 'm dan voor onwaarschijnlijk lage prijzen weer terug naar het Westen.
Het was vrij simpel, je kocht als heilstaat de blauwdrukken van dé auto van het jaar (1967) in het vrije Westen, modificeert 'm enigszins met het oog op barre winters, mangaten in stoffige wegen en ander ongerief en exporteert 'm dan voor onwaarschijnlijk lage prijzen weer terug naar het Westen.
Het imago zat de Lada niet mee en met de val van de Sovjet-Unie droogt ook langzaam de verkoop in bijvoorbeeld Nederland op... Waardoor er vandaag de dag in bijvoorbeeld Nederland amper een exemplaar rondrijdt.
Na succesvolle en plezierige reizen in Rusland en bevriende Oostblok naties ben ik dealniettemin danig onder de indruk geraakt van de veerkracht van de modellen uit de Волжский автомобильный завод (Autofabriek aan de Wolga). Al jaren probeer ik dan ook thuis de handen op elkaar te krijgen voor de aanschaf van bijvoorbeeld een degelijke 1200 die (belastingvrij) voor een knappe prijs in Duitsland te vinden zijn. Helaas denkt men daar thuis anders over, gewezen wordt (volkomen onterecht) op de onbetrouwbaarheid van de motor, roestende chassis, lekkende olieleidingen en het ontbreken van een kreukelzone. Allemaal onzin natuurlijk want het voordeel van een Lada is dat ie Meegaanies is. kortom niks geen gedoe met chiptuning of een boordcomputer die 't niet meer doet. Met pantykous, plamuur en een onverwoestbaar optimisme repareer je zo'n 1200 helemaal zelf.
Maar om nu te denken dat al het goede enkel in het verleden ligt... Via het Belgrado-blog van David Jan Godfroid las ik over Zastava en hun modellen. Via hun site las ik over de Zastava Skala. Een oermodel auto zoals de Lada 1200 of de Dacia 1300, die nog steeds gebouwd wordt.
Skala je nastala od modela Fiat 128 i ona predstavlja univerzalni porodični
automobil. Zbog svoje niske cene, praktičnosti i jeftinog održavanja i danas je
tražen model na domaćem tržištu
Ik snap er dan wel geen jota van maar wel dat ie gebaseerd is op de FIAT 128 en die wordt sinds mijn geboortejaar als FIAT niet meer gebouwd. Maar goed, dat gebeurt op meer plekken in de wereld.
Potverdikkeme, zie die lijnen eens een, het aflopende achterste. Kortom een gloednieuwe Oostblok klassieker voor de prijs van een...? Tsja, van wat eigenlijk, laat staan dat je 'm hier de grens over krijgt zonder gemekker van de RDW over op Chinese auto's uitgevoerde crashtests...
...Ik droom nog wel even door, over die 1200, of die 2101, over een Zavasta of een Yugo...
Potverdikkeme, zie die lijnen eens een, het aflopende achterste. Kortom een gloednieuwe Oostblok klassieker voor de prijs van een...? Tsja, van wat eigenlijk, laat staan dat je 'm hier de grens over krijgt zonder gemekker van de RDW over op Chinese auto's uitgevoerde crashtests...
...Ik droom nog wel even door, over die 1200, of die 2101, over een Zavasta of een Yugo...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten