zondag 13 september 2009

#19 Sociale Netwerken

Sociale Netwerken, ja graag!



















De voorspelling en belofte van internet halverwege jaren negentig, na de introductie van het WWW en permanente inbelverbindingen in Nederland, was dat het grenzen zou beslechten en dat de hele wereld binnen ons handbereik zou brengen. En in zekere zin is dat natuurlijk ook zo... Alleen gaat het voorbij aan de wijze waarop we zelf in het leven staan. Want willen wij wel ál die informatie tot ons laten komen? En kunnen we zoveel input aan?



















En dus was het een zegen dat een deel van het internet zich van onderaf, als het ware organisch wist af te kaderen, te organiseren te rangschikken rond onderwerpen, hobby's, interesses. Niet zo zeer de hele wereld bleek binnen handbereik maar de hele wereld binnen één onderwerp, binnen je eigen interesse dat was al heel wat.

En zo ontstonden in Nederland als eerste de startpagina´s, internet gegroepeerd rondom een onderwerp. Maar nog beter dan startpagina´s was de opkomst van sociale netwerksites waarbij de component onderwerp gecombineerd werd met de component netwerk.

De grootste aanjager hierin de afgelopen jaren waren vriendensites zoals hyves - waar ik zelf ook op zit -, netlog of facebook waarbij het netwerk an sich het onderwerp was. Zo heb ik, evenals zovele Nederlanders, mij de afgelopen jaren suf genetwerkt. Eerst als een verlengde van mijn ´real life´ netwerk, vrienden en familie maar al snel ook als een manier om oude vrienden en klasgenoten te vinden (tot ik natuurlijk lid werd van Schoolbank.nl)

In het kielzog van de vriendensites zag je ook meer en meer sociale netwerksites ontstaan rondom onderwerpen. Sommigen breed van opzet zoals LinkedIn waarbij werk, cv´s en netwerken (letterlijk) aan elkaar worden geknoopt. Anderen zeer specifiek zoals er rondom het thema archieven en ´nieuwe techniek´ de netwerksite Archief 2.0 is opgericht. Deze is gemaakt met de software Ning waarmee je werkelijk rondom elk onderwerp een sociale netwerksite in een handomdraai kan opzetten.


















Bovendien nemen verschillende sites meer en meer ´sociale´ technieken op in hun opzet. De één meer geavanceerd dan de ander maar de component netwerk c.q. vrienden is altijd in meer of mindere mate aanwezig. Goed ook om te horen dat tijdens de ontwikkeling van de nieuwe site van het Nationaal Archief, NA4all communityvorming en deelname aan communities een belangrijk onderdeel is.

Wat dat betreft, vrij naar ¨O BROTHER WHERE ART THOU¨
I don't think we've heard the last of Online Communities.

2 opmerkingen:

23 Dingen zei

Hyves is voor jou de default community. Was je destijds al vroeg erbij, misschien zelfs ten tijde van studie (argh ik heb geen flauw idee van je leeftijd! :-) )
Voor jullie publieksgroep zijn die communities al erg veel voorkomend. Niets makkelijker om mensen met eenzelfde passie bij elkaar te krijgen. Genealogen hebben het maar makkelijk, niet?

Ik kijk uit naar de vorm van mijn.nationaalarchief.nl en of het in de richting gaat komen van mijnbibliotheek.nl

Dat zou natuurlijk het mooiste zijn. Archiefgebruikers zijn m.i. geinteresseerd in mintens 5 archieven waar materiaal voor hen ligt opgeslagen. Dus een single sign on en dan overal bij kunnen, je bent herkenbaar als een en dezelfde gebruiker bij al die archieven en communities die ze beheren. Ongetwijfeld zijn die gedachten er al. Right?

Tim de Haan zei

@23 dingen

Zo jong ben ik ook weer niet ;-) 31 inmiddels.

Hyves was er nog niet tijdens mijn studie, pas met mijn eerste baan ben ik ermee in aanraking gekomen. Ik hyve sinds 20-04-2006 dus dat valt nog wel mee, toch? Maar het was inderdaad (voor mij) wel de echte introductie op een community. Het was voor mij ook echt een andere wijze van internet dan ik gewend was.

Ik moet bekennen - helaas - dat er (volgens mij) nog niet heel veel beweging is op ´t vlak van jouw suggestie over een mijnarchief analoog aan mijnbibliotheek, op een aantal specifieke onderdelen (genealogie en -in mindere mate- onderwijs) En eigenlijk is dat jammer.

Ik besef mij plots dat ik ook nog helemaal niets heb gezegd over open id en de mogelijkheden daarvan. Een onderwerp wat ik ook wel een beetje in het verlengde van jouw suggestie zie. Tijd voor een blogpost...