woensdag 21 november 2012

Pinterst



Pinterest, is het nu wat? Ik ben er nog niet helemaal uit. Het product is al enige tijd online (maart 2010) en fungeert als een prikbord waarop je in soort van portefolio beeldmaeteriaal bij elkaar kan klikken en verzamelen. In Pinterst terminologie heet dat een moodboard. Dat kan door zelf beelden te uploaden naar Pinterest. Maar beter nog is dat je tijdens je internetgebruik pint. Pinterest heeft voor een aantal browsers ad-ons waarmee je dat heel gemakkelijk vanuit de taakbalk van je browser kan doen. Ook voor tablet en smartphone, Android en IOS zijn er apps. Tegelijkertijd is Pinterest natuurlijk een sociaalnetwerksite met alle vrienden, delen, commentaaropties vandien. Het schijnt tot op heden overigens vooral een 'vrouwen-app' 80%  beweert Heleen van Lier.

Het leukste vind ik zelf het zoeken in Pinterest zelf en aan de hand van de zoekresultaten heel visueel door de pins van anderen te bladeren. En bovenal uitstapjes te maken naar de websites waar ze het materiaal zelf gevonden hebben. Zo was ik laatst wat aan het neuzen rond de term "Urban Farming"... De wijze waarop je met Pinterest heel snel visueel in de gaten hebt of een treffer aansluit bij je eigen beeld werkt (in ieder geval bij mij) erg goed. Ik merk dat mijn eigen bouncerate aanzienlijk lager ligt dan bij het gebruik van bijvoorbeeld Google.

Ook elders wordt geëxperimenteerd met Pinterest. Interessant vind ik het gebruik ervan in de klas. Recent werd op Frankwatching ook uit de doeken gedaan hoe bijvoorbeeld Martijn Kleppe hiermee experimenteerde tijdens een gastcollege waar creatief visueel nagedacht moest worden. wellicht sluit dat ook wel aan hoe ik Pinterest vooralsnog zie (en gebruik): een verzameling favorieten  lekker vormgegeven en in een opslag visueel gemaakt.

Maar de proof of the pudding... Is in the eating. Ik heb mijn eigen Pinterest-account sinds kort weer wat afgestoft en plaats daarop, kort na elkaar, een screenshot van teletekst met daaraan associatief gekoppeld een beeld uit de Anefo Open Data-set van het Nationaal Archief. Sint in het nieuws? Historische illustratie erbij. Of het tot iets zal leiden? Ik weet het niet maar zo'n moodboard is in ieder geval een uitstekende aanleiding omdagelijks weer eens te struinen door die 140.000 foto's.

Geen opmerkingen: