donderdag 27 november 2008

De Twitterhype





















Sinds de studiedag Archief 2.0 in Den Bosch buzzde Twitter rond.
Ik zat er al enige tijd (http://twitter.com/timmietovenaar) op maar op mijn inactieve vriend DonCarlito en de - ook al weer een tijd geleden dat ie wat postte - Kokmeister schoot dat niet geheel op.
Tom Cobbaert stelde tijdens die studiedag Twitter goed aan de orde en in de napraat van die dag kwam het ook nog even langs. Veel tijd om er over na te denken had ik niet want de dag erna vloog ik voor 8 dagen naar Turkije. Toen ik terugkwam zag ik tot mijn verbazing dat het aantal personen dat mij volgde was verdrievoudigd, prompt besloot ik zij die mij volgden óók te volgen. Dat schoot nog eens op. Een collega stapte ook in en vanuit Den Bosch constateerde Christian dat zijn Tweet-frequentie langzaam aan het toenemen is, hoewel hij op zijn blog nog nadenkt over het nut ervan: Hier en Hier.
Via 2525, beter bekend als Fransisco van Jole, die weerk bekend is van o.a. de column in De Leugen Regeert, stuitte ik op TweeT Grid. Tweet Grid doet niets meer dan op basis van zoektermen verschillende tweets te bundelen. Dat kan volgens mij nog enigszins geholpen worden door een soort tags toe te voegen die je duidt met een #. Toen ik Tweet Grid eens goed bekeek zag ik dat je het ook als een widget kan integreren in je site. Omdat ik recent was gestuit op de ietwat mysterieuze Nationaal Archief twitteraar, was ik wel benieuwd wat Nationaal Archief als zoekopdracht zou opleveren?

Zie hier aan de rechterzijde het resultaat.










Eigenlijk is het een soort van Google Alert alleen dan voor Twitter.
Hmmmm, in dat geval moet ik de afdeling Communicatie maar eens waarschuwen dat er een nieuw te volgen medium is bijgekomen.

2 opmerkingen:

Christian zei

En inderdaad, ook ík heb weer een extra medium om te volgen.

Een widget kan ik niet vinden, maar ik heb in m'n Netvibes inmiddels wél een tabje met drie tweets rond het BHIC staan.

Nu mezelf nog! ;-)

Tim de Haan zei

Christian,

Die widget is 't tweede javascript op die pagina waarna ik linkte.

Die kan je weer integreren in je blogspot via Indeling -> Een gadget toevoegen -> HTML/javascript toevoegen.
Vergeet dan niet een keyword toe te voegen in de javascript.