woensdag 11 februari 2009

Stalins lengte en tafelschikking

































Sinds vanochtend ben ik in de trein begonnen met Stalin het hof van de rode tsaar van Simon Sebag Montefiori.
¨Ook toevallig¨, dacht ik... Afgelopen weekeinde stuitte ik via Van Moskou tot Magadan namelijk ook al op Stalin, op zijn Datsja in (ik geloof) Abchazië (hoewel het ook Georgië kan wezen). Daar leidde een bewaker danwel een rondleider uitgedost als bewaker (de befaamde Russische Military Style) Jelle Brandt Corstius rond.
Dat maakte op mij, zeker door de details indruk. Tijd voor een tweet.












Ander detail wat mij bijbleef is de stoel aan het hoofd van de tafel. Stalins plek zo verzekerde de rondleider Brandt Corstius toe.
Al binnen 10 pagina´s proloog stelde Montefiori dat Stalin nooit aan het hoofd van de tafel zat en dat zijn lengte 1.68 was. Kortom niet een soort van Georgische Prince met krachtige snor en een stevige haarinplant. Ik vond die lengte sowieso al een raar verhaal. Van geschiedenislessen op het FRC kan ik mij nog een foto herinneren van Stalin die helpt een baar te dragen.




Met een dergelijke lengte ligt die baar scheef, me dunkt, en op hakjes kan ik de man ook niet betrappen. Kortom het mysterie van de lengte lijkt mij ontrafeld... Blijft over de tafelschikking.

Geen opmerkingen: