zondag 22 februari 2009

Merknaam ® / soortnaam (maar dan in je hoofd)

Gisteravond was ik een film aan het kijken waarbij de scène zich plots verplaatste van een willekeurig vliegveld naar een (op het eerste gezicht) willekeurig Amerikaans stadscentrum.




























Dat het de Amerikaanse eastcoast was kon ik nog wel duiden aan het straatbeeld een in een soort van Amerikaans Art Deco stijl die je veel New York, Baltimore of Philadelphia ziet.
Plots zag ik een gele taxi in het straatbeeld. Bingo! New York..., toch?
Of zijn alle taxi´s in de Verenigde Staten geel? Ik besloot er maar eens een berichtje tegen aan te gooien (waarbij ik ook nog het essentiële woord taxi vergat in de tweet).












Gelukkig is er dan altijd Wikipedia die ook hier al weer een lemma voor blijkt te hebben: Taxicab. Want zijn ze dan geel? Nee dus. Ja in New York of Chicago daar zijn ze geel. Washington heeft onder andere grijze en Orange County, Florida heeft (jawel) oranje taxi´s.
Ik vermoed dat de zogenaamde Yellow Cab Co. in mijn hoofd Amerikaanse taxi verwoordde zoals Spa ® synoniem is voor bruiswater en Asprine ® voor een pijnstiller.
















Na wat langer doorgesurft te hebben stuitte ik nog op de taxisectie binnen de site van Gemeente San Fransisco, overigens volgens mij een aardig toegankelijke en webrichtlijnokaye site maar dat ter zijde.









Waar maar liefst 40 foto´s van de verschillende taxibedrijven uit SF staan plus de kleurstelling erbij beschreven.
Amerikaanse taxi´s geel? Ongetwijfeld af en toe maar bepaald niet altijd.

Geen opmerkingen: