donderdag 5 februari 2009

Over toffe functionaliteiten en het ongemakkelijke gevoel erbij dat Google je zo nu en dan doet overvallen

Ik ben een Googlefan, merkwaardig vind ik het af en toe van mijzelf zo klakkeloos ik alles bewonder, absorbeer en implementeer van de mannen uit Palo Alto. Aanmerkelijk kritischer ben ik bijvoorbeeld als het gaat om spullen van de man uit Lake Washington.






Misschien ben ik wel een overtuigd volger van het Google Model, waarbij het niet gaat om de privacy maar de macht over gegevens? Bovendien, ik ben er toch zelf bij. Ik plaats al die gegevens zelf online en weet dondersgoed dat ik het spul min of meer openbaar maak en dus ook welke gegevens in wel en niet wil delen. Hoewel zelfs mij af en toe hierbij de details ontschieten zoals toen ik recent werd aangesproken door goede vriend T. die niet geheel tevreden was met het online staan in een openbare Picasamap met één, net iets te expliciete foto uit Boekarest...













... Hierin. De map staat inmiddels op geregistreerd. Overigens bovenstaande foto was niet het gewraakte exemplaar.

Terug naar de de innovaties van Google waarbij zelfs ik als verstokte fan even moet knipperen met mijn ogen, met name denkend aan de privacy.

1. Picasa, naamlabels toevoegen

Afgelopen week stuitte ik, toen ik weer wat foto´s toevoegde aan mijn Picasa album op het knopje naamlabels toevoegen. Een simpele tool, dacht ik, waarbij je foto´s tagged op basis van (persoons)namen. In principe komt het daar ook op neer alleen met een kleine twist. Want het gave is dat Picasa al je foto´s doorploegt en aangeeft welk deel ervan een gezicht betreft. Dat doet het dusdanig goed dat overeenkomstige gezichten worden geclusterd en je, mits alle gezichten dezelfde persoon zijn, in één keer een naamlabel toe kan kennen. Grote stappen, snel thuis zeg maar. Naamlabels kunnen zelf bedacht worden of toegekend worden op basis van je contactpersonen in Gmail. En dat tweede, hoewel ik enthousiast vanuit mijn contactpersonen naamlabels heb toegekend, maakt dat toch wat wantrouwend. Welk hoger doel, behalve de ordening van mijn eigen foto´s dient deze tool? Cynisch gesteld wordt Google hier zelf wijzer van?















2. Google Latitude

Een tool van Google waarbij je locatie op je mobiel in Google Maps zichtbaar wordt gemaakt. Voer voor privacy-doemdenkers zou je denken? Inderdaad die duiken er gelijk op! Zelf weet ik het nog niet, ik heb ´t uiteraard gelijk ingepast op mijn Nokia N73 en daar pendel ik eenzaam (hoofdzakelijk) tussen Rotterdam en Den Haag. Ik ben namelijk (volgens mij) vooralsnog de enige in mijn Gmail contactpersonen die aan Goolge Latitude doet.
Overigens zie ik wel mogelijkheden in de toepassing, bijvoorbeeld voor Ouders die hun kinderen enigszins willen volgen zoals ze hun nu al willen dat ze met hun mobiel bereikbaar zijn bij ´t uitgaan. Of sla ik nu door?

2 opmerkingen:

Ingmario zei

Hmm, ben je je ook bewust van de grootte van het Picasa-naamlabelplaatje? Dat levert nu ook nog al wat info op (e-mailadres).
En waarom heb jij foto's van Martin Genscher?
Maar, je hebt gedeeltelijk gelijk, je bent er zelf bij. Ik probeer wat dat betreft ook zo min mogelijk foto's etc van derden te plaatsen.

Tim de Haan zei

Genscher komt uit mijn picasamap Zagreb en is een schilderij in een lokaal restaurant, Kroatische keuken. Het andere portret welke ´m flankeerd is van Tudjman (http://picasaweb.google.com/dehaan.tim/Zagreb#5192818541802151842).
Genscher blijkt daar een grote held te zijn in verband met de erkenning van Kroatië, destijds één van de eerste diplomatieke erkenningen.
Goeie van dat naamplaatje. Ik was er nog niet geheel van bewust. Ik ga ´t gelijk aanpassen.