zondag 11 oktober 2009

#23 Fin

Dat was ´m, #23 archiefdingen zit er voor mij op.
















Op dinsdag 26 mei trapten we af met ding één, twee en drie en bijna vijf maanden later zijn we klaar. Hoewel, klaar? Dit was - voor het Nationaal Archief - een pilot voor zo´n 30 collega´s, coaches en deelnemers. En na een feestelijke afsluiting op 26 oktober aanstaande starten we met de volgende club collega´s en hun 23-archiefdingen. Uiteindelijk moet iedereen, elke medewerker van het Nationaal Archief ´t programma doorlopen hebben.



















En dat gegeven is - denk ik - een pittige opgave. Voor de pilot is een doorsnede genomen van de sectoren, afdelingen en collega´s, uiteraard met diegenen die wel voor deze pilot te porren waren. Was de digitale basiskennis - die je toch echt wel nodig hebt voor de verschillende #dingen - nog niet op peil, dan zou het enthousiasme dit toch zeker moeten compenseren. Ik ben erg benieuwd hoe die balans zal uitslaan bij de nieuwe groepen?

Desalniettemin denk ik dat voor een groot aantal medewerkers in ´t archief ´t programma een enorme aanrader en - na het doorlopen te hebben - aanwinst is. Voor mij persoonlijk waren het maken van filmpjes (#ding 16) en LibraryThing (#ding18) hoogtepunten maar meer nog koester ik de gedragsverandering die het doorlopen van de dingen teweeg kan brengen. De wereld om ons heen veranderd, internetgebruik veranderd, archiefgebruik veranderd. Genoeg redenen om te veranderen.
































Collega´s die nauw betrokken zijn bij het wel en wee van de huidige website willen de komende tijd gaan experimenteren met het openen van een chatbox.



En aanstaande maandag ga ik praten met de bibliothecaris over de mogelijke toepassing van LibraryThing. Dat lijken de eerste spinn-offs van vijf maanden bloggen over weblogs, RSS, webcare, foto´s, mash-ups, online kantoortoepassingen, social bookmarking, wiki´s, twitter, chatten, podcasts, YouTube, genealogie 2.0, LibraryThing, sociale netwerken, online muziek, footnote & Archief 2.0. Ik ben benieuwd, erg nieuwsgierig wat het allemaal teweeg gaat brengen bij de volgende groepen #23-dingers.

Ik ben klaar, op naar de volgende groep!

10 opmerkingen:

Luud de Brouwer zei

Gefeliciteerd Tim! Ik ben benieuwd of ook daadwerkelijke iedereen de eindstreep heeft bereikt. Dat is in ieder geval bij ons niet het geval.

Desalniettemin: de hoed gaat af voor het volbrengen van de 23 Archiefdingen!

Christian zei

Hier nog een felicitatie, Tim! Misschien ben je, zoals ik al twitterde, de allereerste van ons allemaal! :-)

Ben benieuwd wat jullie chatbox op gaat leveren. Op het BHIC gaat de test voorspoedig.

En ben zeker benieuwd naar hoe jullie precies LibraryThing willen inzetten!

Tim de Haan zei

@Luud Bedankt!

De wens is overigens de moeder van de gedachte ;-). Want ondanks dat een club enthousiastelingen is aangevangen met de #23 dingen zie je dat 't drukke werk ook zijn weerslag heeft op de voortgang.

De pilot is met drie weken verlengd, op de 26e kunnen we echt de balans opmaken en kijken wie de eindstreep heeft gehaald.

Tim de Haan zei

@christian

Bedankt,

Dat eerste hoop ik ook en heeft zeker mijn aandacht.

Wat dat tweede betreft... Daar ben ik ook benieuwd naar ;-) en hangt ook van onze bibliothecaris af.

Wvv

23 Dingen zei

Geweldig dat jij als eerste bent gefinished Tim! Vooral ook omdat jij destijds de allereerste was die zich voor 23AD aanmeldde. Het cirkeltje is dus rond!

Ik vond het een groot plezier om je berichten te lezen en vooral ben ik zeer gecharmeerd geraakt van je ideeen en dadendrang. Ik hoop dan ook dat je na voltooien van 23AD de inspiratie houdt om ook de nieuwe groepen te enthousiasmeren. Het is een ware tour de force, maar ik geloof er wel in en het doet me goed dat jij dat ook doet.

Doe je nog verslag over het gesprek met de bibliothecaris over LibraryThing? Kijk nog eens goed naar de oplossing van het Vredespaleis en als je wilt, kan ik je snel in contact brengen met degene die het daar technisch voor elkaar heeft gekregen.

En de chat op de NA-site... heb ik hier nou iets over gemist???

Afijn. Chapeau en tot bij de afsluiting!

Ina zei

Hoi Tim
Gefeliciteerd.
Ik had m'n zinnen er vorige op gezet om de eerste te zijn. Maar je was sneller!

papercut zei

Hela hola, dat kan ik niet op me laten zitten natuurlijk ;)
op naar de 23!

NAlibrary zei

Als ik even het gesprek met 'de bibiothecaris' mag samenvatten: ja, we gaan het doen. Je mag als instelling maar 5000 titels invoeren, dus moeten we selecteren. We kijken nu hoe we de aanwinsten en andere selecties vanuit OCLC in de LT-spreadsheet krijgen (want zo doet het Vredespaleis het ook vernam ik tijdens de chat, maar nog maar eens even contact opnemen), ik wacht nog op een officieel NA-logo'tje en dan... We staan overigens al in LT maar dat is nog maar heeeeel bescheiden :-).

Heel leuk als je je 23-arhiefdingen meteen in de praktijk kan brengen!

Tim de Haan zei

@23 dingen

Jij natuurlijk ook enorm bedankt met deze cursus.

Goed dat je hierdoor op gebieden komt die ik van tevoren absoluut niet op mijn netvlies had, video, screencasts...

Ik zal je zeker op de hoogte houden van de bibliotheek-ontwikkelingen. Leuk om daarmee zoals @NALibrary ook aal aangeeft gelijk de praktijk in te gaan.

Ik zal nog eens navragen bij @petra023 navragen hoe dat nu zit met die chat. Ik zou het toch niet verkeerd begrepen hebben :-s?

Tim de Haan zei

@papercut

En jij natuurlijk ook rap naar de 23 ;-)!