donderdag 5 maart 2009

Ab Sofort




Ik moest plots deze week weer aan dit fragment denken, over de impact van tv, het momentum van de camera, de half georganiseerde chaos.
Dit specifieke moment kan ik mij overigens niet zelf herinneren, ik ken het enkel via mijn studie Maatschappijgeschiedenis, ik vermoed van een vak van Bert Altena. Zo is het geplant in mijn geheugen en uiteindelijk in mijn herinnering, vervlochten tot een eenheid met het vervolg... Het vervolg ken en herinner ik uiteraard wel, massa´s bij de Berlijnse grensovergangen, uiteindelijk pikhouwelen in het beton.

Goed, terug naar de de gebeurtenis. Via Der Spiegel stuitte ik ook nog op het gekrabbelde draaiboek van Günther Schabowski...











































Het Politbureaulid had dit nodig op die 9e november in 1989 tijdens de persconferentie die hij gaf gaf over het op handen zijnde vrije verkeer van burgers van Oost- naar West-Berlijn (en andersom, denk ik). Kern van het verhaal is dat officiële instructies repten over een openstelling op de 10e november maar geconfronteerd met de vraag en het antwoord niet wetend hakkelde Schabowski iets van ¨Ab sofort¨, per direct.
Massa´s Berlijners trokken naar de grensovergangen waar er uiteindelijk geen houden meer aan was. De muur was gevallen, inderdaad, bijna ab sofort...

Geen opmerkingen: