dinsdag 14 juli 2009

#10 Tagging en Social bookmarking

Met stip (in mijn beleving) op één als meest effectieve, gebruiksvriendelijk of misschien beter tot gebruik uitnodigend gedrag is tagging. Misschien omdat het al eeuwen ingebakken in de mens zit om ergens zijn of haar signatuur achter te laten, te beschrijven wat er is.

Graffiti in Ephesus, reclame voor een bordeel































Tagging is gemakkelijk, snel, effectief en bovenal nuttig voor jezelf. Het levert je wat op. Je bent in staat middels tagging ordening aan te brengen in de chaos, zelf verbanden te leggen die anderen niet zien, zef een jargon te bedenken wat jij begrijpt en niet is opgelegd door instituties, professies.

Tagging betekent helemaal niet dat je je op het openbare internetdomein dient te begeven op daar in het openbaar trefwoorden te declameren. Absoluut niet, dat kan uiteraard waarover zo dadelijk meer, tagging is er in eerste instantie voor je eigen gemak.

Mijn eerste tagging, zonder dat ik het zo besefte, paste (en pas) ik (nog steeds toe)in Gmail. Wil ik een bericht niet vergeten, is het dermate belangrijk dan voeg ik in het onderwerp meerdere trefwoorden toe die de lading dekken van de inhoud, stuur ik deze naar mij zelf en voilá... Nooit meer maanden van mailconversaties doorploegen omwille van dat éne bericht over die offerte, die opleiding, die verjaardag. Het vereist wel enig inschattingsvermogen over hoe ik in de toekomst met welke zoektermen ik in het berichten uit het verleden weer probeer te achterhalen. Maar wanneer je dit enige tijd doet, went dat van zelf.

Wanneer dat toevoegen van trefwoorden, dat labelen voor eigen gebruik, dat taggen een beetje in je systeem komt valt plotseling op hoe verschrikkelijk veel sites, applicaties, games, blogs, webwinkels etcetera gebruik maken van tagging. Terecht denk ik want een combinatie van hoe de 'maker' iets definieert en hoe de gebruiker is 'ervaart' is een waanzinnig krachtige, die zich uitbetaald in (hoge) zoekresultaten in zoekmachines. Wat dat betreft hebben Archieven een geweldige uitdaging om het publiek te betrekken en te verleiden om mee te helpen foto's, archieven, kaarten en boeken te ontsluiten. Pessimisten zullen altijd zeggen dat dit ontaard in onzin, gescheld, beledigingen. De ervaring bij het Nationaal Archief en de foto's in Flickr The Commons bewijzen denk ik het tegendeel. Bovendien valt er altijd nog wel te modereren of nog beter moderatie door de gebruikers zelf.


Geen Stijl: Dit is niet OK








Met tagging in het 'publieke' domein is de stap naar Social Bookmarking niet reuze groot. Sowieso wordt het al enorm gefaciliteerd door vele blogs en nieuwssites. Misschien ken je wel die icoontjes onderaan een bericht:

Volkskrant: Deel dit artikel














Waarmee je een link van een artikel gelijk kan delen met anderen, posten op een andere site of opslaan in een Social Bookmarking site en je vervolgens weer met tags de bookmarks kan beschrijven, indelen en de reikwijdte kan vergroten. Het aardige van een Social Bookmarkingsite als Delicious is de mogelijkheid om op verschillende tags weer een RSS in te stellen, zo komen er nieuwe tips in tags die jij begrijpt vanzelf naar je toe!


















Tot slot is er dan niet iets mogelijk met Twitter? Jazeker! Door je aan te melden op TAGTH.IS kan je via een @tagthis (tags zijn toe te kennen door middel van een # in het bericht) je link posten naar je eigen Delicious account.

7 opmerkingen:

23 Dingen zei

Mooi stuk, Tim. Is deze widget niet iets voor jou? Practice what you preach :-)

In de bibliotheken experimenteert men met de aquabrowser My Discoveries (zie o.a. op zoeken.bibliotheek.nl inloggen met dingen / 23dingen
Hier kun je tags toekennen aan biebspullen. En de toegekende tags zijn ook weer terug te vinden als je gewoon zoekt met de aquabrowser. Als ik het wel heb, zijn er ook vele Engelstalige tags geimporteerd uit Librarything. Mooi he?

23 Dingen zei

Oooohhh... foutje! Die widget is bedoelt dat men JOU kan vinden op allerlei sociale websites.

Deze is relevanter, al vind ik nog niet zo een twee drie hoe je bij de HTML van het Blogger template komt om de code in aan te brengen.

23 Dingen zei

Sorry - derde keer :-)
Helaas werkt die widget alleen op site-niveau en niet op artikelniveau.

Maaaaaaaar eindelijk een gevonden die WEL werkt: AddThis.
Ik heb 'm als sidebar gadget op mijn testblog. Op artikelniveau die buttons tonen, is me niet gelukt, ondanks de aanwijzingen. Ligt misschien aan het template.

Tim de Haan zei

Het is me inderdaad eenvoudig gelukt om ´m toe te voegen aan mijn blog zelf maar interessanter is inderdaad om ´m op artikelniveau te genereren. Ik ga er nog eens wat mee rommelen en kijken naar de instructies.
Bedankt voor de tip!

23 Dingen zei

Gevonden! Kijk maar weer op mijn testblog.

De truc zat 'm erin dat je in de HTML van het template de widget-sjablonen moet uitvouwen.
Zie bij AddThis zelf een uitgebreidere instructie. Ik vind 'm fraai zo!

Tim de Haan zei

@23 dingen

Ik ook! Missie geslaagd, testbericht naar Twitter werkte ook al :-)

23 Dingen zei

Mooi zo! Alleen heb je 'm nu ook nog in de sidebar staat, bietje dubbelop?