donderdag 4 juni 2009

#4 & #5 RSS

RSS, ach ja RSS...



















foto: Bright http://www.bright.nl/rss-dood

Zelden een stukje techniek gezien waar ik zo halfslachtig mee ga. Enerzijds wil ik wel alle informatie absorberen en tot mij nemen anderzijds verrek ik gegijzeld te worden door -tig ongelezen berichten.

In het verleden heb ik nog wel eens een netvibes account aangemaakt die momenteel bewust staat te verstoffen. Het belangrijkste mechaniek van netvibes, de RSS-reader is mij te krachtig, roept, wenkt en probeert mij te verleiden als een Sirene om toch zoveel mogelijk sites te vinden en volgen.

De was in mijn oren is de RSS functionaliteit die Internet Explorer biedt (Firefox heeft een vergelijkbare functionaliteit) die geavanceerd genoeg is om nieuws en updates naar mij te laten komen maar basic genoeg om niet in de verleiding te trappen van méér, méér, méér.

Hoe 't werkt? Wanneer een site feeds ondersteund zie je bij IE in de rechterbovenhoek een oranje RSS-icoontje opkleuren.









Door erop te klikken kan je je op de feed abonneren









Die zich vervolgens toont in het venster aan de linkerzijde toont





















Zo volg ik 23 feeds en dat vind ik prima. Het merendeel van de feeds schaar ik onder de noemer verzamelaars. Sites die hun mankracht inzetten om het net af te struinen naar interessante ontwikkelingen, voorbeelden en initiatieven om die vervolgens te vatten in blogposts, artikelen en opinies. Da's wel zo prettig, want die tijd heb ik zelf niet.

Is RSS dan dood in mijn ogen zoals men in Bright stelde op 6 mei jongstleden stelde? Nee, natuurlijk niet zoals ook het enorme aantal reacties onder het gewraakte artikel bewijst, verre van.

Wat wel gaande is, waar ik veel aan heb is dat verwijzingen naar sites, ontwikkelingen, blogposts etcetera meer en meer komen uit sociale domeinen. Waar RSS een objectief doorgeefluik is, ik wil alles weten over archieven en abonneer ik mij op de feed van het Archiefforum. Wijzen de following_me (de personen die ik volg) op Twitter mij dagelijks op interessante sites, ontwikkelingen, blogposts etcetera van een veel accurater niveau dan RSS kan. Ik volg hen dan ook niet voor niets op Twitter.

Nieuws wordt persoonlijker en gerichter. In plaats van het traditionele broadcasting vergaren we ons nieuws steeds meer via narrowcasting.

Op die manier kan je je ook heel specifiek laten informeren over wat anderen over jou zeggen. Dat kon al min of meer via feeds (inderdaad RSS) die je genereert dankzij een Google Blog Search. Maar ook via Twitter kan je een dergelijke zoekopdracht invoeren en tonen zoals ik aan de rechterzijde van mijn blog doe met Tweets over het Nationaal Archief.

En zulke informatie, nu we weten wat '' over ons schrijven biedt weer mogelijkheden hier pro-actief op in te spelen. Inderdaad, Webcare... later meer hier over.

5 opmerkingen:

23 Dingen zei

Mooie screenshotjes met de feeds die je volgt. Hoe doe je dat dan met de je "pupillen" die jij ondersteund?
En ja, RSS heeft de neiging om tot overmaat te neigen, waardoor je helemaal moedeloos wordt van de dagelijkse stroom aan berichten. En weggooien van wat je toch niet leest of waar te weinig nieuws vandaan komt ... dat is een stap waartoe je je soms moet zetten.

Twitter is idd vele malen sneller, maar vind je niet dat je juist daar NOG meer overvloed hebt? Met RSS heb ik altijd nog het idee dat je relatief oud nieuws nog wel terug kunt halen in Netvibes, maar via Twitter is dat schier onmogelijk, althans voor mij :)

Desalnietmin: vind je dat het NA toch RSS moet gaan aanbieden? En op welke content?

Tim de Haan zei

Om te beginnen met het laatste.
Ik vind absoluut dat we aan de RSS moeten bij het Nationaal Archief niet in de laatste plaats dat we deze ook mooi automatisch kunnen doorvoeren naar een/onze twitteraccount.

Ik zou graag nieuws beschikbaar willen maken via de RSS en bovenal updates, uitbreidingen in onze database. Niet op elk nieuw record uiteraard maar wanneer een redelijke hoeveelheid weer beschikbaar is gekomen.

Wat je tweede punt betreft. Dat bijna ongrijpbare vind ik wel plezierig aan Twitter. Kwestie van scherp zijn, opmerken en eventueel binnen Twitter een Tweet als favoriet bestempelen. Meestal heb ik in mijn hoofd ook nog wel een beeld van waar iets stond, welke blog of welke persoon iets had opgemerkt.

En is ´t weg, dan is het jammer, da´s de consequentie van de snelheid van het medium.

Bovendien onderwaardeer enigszins je eigen RSS: Je goeie verstand en geheugen. Plus onze eeuwenoude sociale media: Familie, vrienden, kennissen en collega´s. Zij doen natuurlijk ook aan aanbevelen en doorverwijzen. Zeker met collega´s kom ik, als ik het even niet weet, een heel eind met een ´vergeten´ link.

Weet je het dan nog niet hoe het ook al weer zat... Gooi de vraag op Twitter, werkt perfect is mijn ervaring.

Tot slot, archiefratten en tovenaarsleerling volg ik op een vrij basic, 1.0 wijze: Ik surf er even langs. Niet alleen content kan gewijzigd zijn, ook de opmaak en widgets waar ik tijdens dit begin ook benieuwd naar ben, kunnen gewijzigd zijn. Updates in content kan ik ook nog volgen ingelogd binnen mijn eigen blog waar ze in de leeslijst staan.

23 Dingen zei

Ik dwaal even af naar Twitter. Ik vraag idd ook wel 's dingen die in me opkomen, maar de kans op een reactie begint steeds kleiner te worden, heb ik gemerkt.
Zo vroeg ik vandaag: Waar zijn al die tweets toch naar toe? http://bit.ly/mCMVj Fijn zoeken zo... of vinden we ze ergens anders?

Welgeteld 1 reactie. Of mijn volgers lijden aan leesmoeheid, of willen niet op mij reageren (kan ook natuurlijk ;)

Maar ik hoop dat jullie uiteindelijk wel mooie feeds krijgen hoor, want de huidige wordt extern gescraped, heb ik begrepen? Kan wel netter, he?

Tim de Haan zei

@23 dingen

Een wat verlate reactie van mijn kant, net terug van vakantie (foto´s overigens via mijn Picasa ipv Flickr, ik ben een behoorlijke Google-fan).

Het hangt denk ik ook een beetje af van welke en hoeveel volgers je hebt willen er goede en voldoende antwoorden komen tenzij je inderdaad gelijk hebt en het mooie van Twitter, al die hulp, al die reacties... Dat daar een beetje de glans vanaf begint te geraken.

Omg!!, dan moeten we op zoek naar een nieuwe tool die deze waanzinnige belofte van Twitter wederom oppakt en waarmaakt ;-).

wat betreft je tweede punt. Het is inderdaad een beetje gênant dat we nota bene door een ´onbekende´ externe partij op nieuws worden gescraped die zich vervolgens als een soort ons voordoet en nieuwsitems via een RSS (achtige) feed via Twitter aanbiedt. Dat moet maar snel veranderen!

Rob Coers zei

Hey Tim, goed dat je weer van de partij bent.